Hvem er vi?
Kalundborg Kommune besluttede i oktober 2024 at oprette en international folkeskole.
Skolen etableres i Kalundborg ved skolen på Herredsåsen som et strategisk tiltag for området samt for at udnytte eksisterende faciliteter. Skolen vil blive drevet i overensstemmelse med KIG-loven (kommunale internationale grundskoler).
Det betyder blandt andet, at skolens lærere og ansatte skal kunne undervise og arbejde på engelsk.
Følg med her på siden, hvor der løbende vil komme mere info i takt med at de første grundsten falder på plads.
Hvor bor vi?
Beliggende på den nordvestlige kyst af Sjælland er Kalundborg omgivet af smukke landskaber, herunder betagende strande og kyststier, hvilket gør det perfekt for naturelskere og friluftsentusiaster. Kalundborg er også kendt for sin rige historie, der går tilbage til vikingetiden. Byen prydes af den unikke femtårnede Vor Frue Kirke, et vartegn inden for middelalderlig arkitektur. Med fokus på familieliv og lokalt engagement er Kalundborg et indbydende sted at bo, der tilbyder et bredt udvalg af kulturelle og rekreative aktiviteter, hvilket gør det ideelt for familier, der søger en afbalanceret og tilfredsstillende livsstil.
Kalundborg er også berømt for sin banebrydende øko-industrielle symbiose, hvor virksomheder samarbejder om at dele ressourcer, hvilket gør det til en global model for bæredygtighed og grøn vækst. Kommunen har en voksende økonomi, understøttet af industrier som medicinal, bioteknologi og vedvarende energi, med stærke forbindelser til internationale markeder og virksomheder.
International Skole Kalundborg (ISK)
Skolen er beliggende i Herredsåsen-området, en fredelig og familievenlig del af Kalundborg med nem adgang til byens centrum. Skolen ligger direkte ved siden af Herredsåsen Skole, som er placeret i en kommune, der prioriterer uddannelse og innovation. Skolen ligger bekvemt tæt på parker, sportsfaciliteter og kulturelle tilbud, hvilket giver eleverne et rigt læringsmiljø. Med fremragende transportforbindelser er skolen let tilgængelig både fra Kalundborg og nærliggende områder, hvilket gør det til et godt valg for elever fra forskellige dele af kommunen.
Skolen vil dele flere faglokaler med Herredsåsen Skole. Disse vil blandt andet omfatte et bibliotek, kantine, Science-lokaler, Håndværk & Design, billedkunstlokale samt et 'makerspace'. Derudover vil der også være adgang til fælles idrætsfaciliteter, herunder bevægelseshuset Spiralen. 4. klasserne vil modtage svømmeundervisning i Kalundborg Svømmehal.
Frikvartererne vil finde sted både indendørs i skolens eget hus og udendørs, hvor eleverne kan benytte skolens egen legeplads og områder samt dele boldbanerne med Herredsåsen.
Fritidsforeninger
Der er et bredt udvalg af fritidsforeninger og en musikskole lige i nærheden af skolen, som giver eleverne gode muligheder for at dyrke interesser og kreative aktiviteter uden for skoletiden. Via de links, vi har samlet, kan I nemt udforske de forskellige tilbud og finde det, der passer bedst til jeres barn.
Udvalg af fritidsforeninger i Kalundborg Kommune
Musisk Skole
Ungdomsskolen - UngKalundborg
Målsætninger og værdier
Kommunalbestyrelsen i Kalundborg Kommune har Besluttet at oprette en international folkeskole, fordi området har fået og ventes at få mange flere nye internationale borgere i de kommende år.
En del af de udenlandske medarbejdere ventes at have deres familie med til Danmark, og her kan skolen være med til at sikre, at familiernes børn kan få en hensigtsmæssig skolegang i et internationalt miljø.
Samtidig kan skolen være med til at skabe nye fællesskaber på tværs af de internationale og danske familier, sikre en god integration på tværs og åbne for nye muligheder i vores lokalsamfund.
Herudover arbejder skolen ud fra kommunens sammenhængende børnepolitik og generelle strategier på skoleområdet.
Den overordnede vision i Kalundborg Kommunes Børn- og Ungepolitik er, at alle børn skal have mulighed for at indfri deres potentiale. Folkeskolen udgør en central del af kommunens arbejde med at sikre lige muligheder for alle børn.
I Kalundborg kommune arbejder man ud fra, at alle børn har ret til at være en del af stærke børnefællesskaber, enten i en almen folkeskole eller i et specialiseret tilbud. Der tages udgangspunkt i den enkelte elevs ressourcer og muligheder for at deltage og der er focus på at styrke elevernes trivsel, sænke deres fravær og hæve deres faglige niveau.
Det er igennem inspirerende rammer og tydelige faglige rollemodeller samt dagligdagens motiverende læring, at eleverne dannes og udvikler sig.
Kalundborg Kommune ønsker at tilbyde moderne læringsmiljøer med digitalisering og anvendelse af læringsportaler, kobling mellem folkeskole og erhvervsliv, samspil mellem almen og specialområdet med fokus på inkluderende læringsmiljøer i tilknytning til almenområdet samt forpligtende faglig ledelse til understøttelse af faglighederne i folkeskolen.
Skolevæsenet i Kalundborg Kommune består af 16 almene folkeskoler, 3 inklusionscentre og 2 specialskoler, hvor der i alt går ca. 4.000 elever. 10. klasserne er samlet på Allikelund gymnasium. Folkeskolen er et omdrejningspunkt i
mange lokalsamfund - og for elever, forældre og medarbejdere udgør skolen et væsentligt holdepunkt i hverdagen.
Derfor er ambitionen, at folkeskolen bidrager aktivt til udviklingsstrategiens vision om, at kommunen skal være et godt sted at bo, leve, arbejde og drive virksomhed. Desuden spiller folkeskolen en central rolle i visionen om Kalundborg som en attraktiv uddannelsesby, med et stærkt uddannelsesmiljø. Kalundborg kommune har en fælles folkeskolestrategi. På nedenstående link, er det muligt at se en lille film om strategien, samt læse on den fælles folkeskolestrategi Strategier.
Vedtægter og lovgivning
Skolens vedtægter vil blive fastlagt af Kalundborg Kommune i foråret 2025.
Skolen bygger på loven om kommunale internationale grundskoler. Også kaldet KIG-loven. Det er en lov, der gør det muligt at oprette internationale grundskoletilbud i kommunalt regi, som et fritstående tilbud uden for rammerne af folkeskoleloven. Læs mere på ministeriets hjemmeside her
Ordensregler
Kalundborg Kommunes Børne- og Ungepolitik har som vision at give alle børn og unge mulighed for at indfri deres potentiale, hvor folkeskolerne spiller en central rolle. Fokus er at sikre, at alle elever kan fortsætte i ungdomsuddannelse efter folkeskolen. Dette opnås ved at styrke trivsel, reducere fravær og hæve det faglige niveau gennem inspirerende rammer, tydelige rollemodeller og motiverende læring. Folkeskolestrategien sætter en fælles retning for udvikling og drift og tydeliggør de indsatsområder, vi prioriterer for at sikre, at alle elever trives og lærer.
Ferieplan
Skolehjemsamarbejde
Som en helt ny skole vil vi skabe en kultur og traditioner, der vil forme skolens hverdag i de kommende år. Fællesskab og samarbejde vil være kerneværdier, og derfor prioriterer vi et tæt samarbejde med både elever og forældre.
Dette gælder både i skolens bestyrelse som vil blive nedsat i efteråret 2025, i den daglige undervisning, samt i den løbende dialog gennem forældremøder, skole-hjem-samtaler og lignende.
Forældre Aula
Ligesom på andre danske folkeskoler er den digitale platform AULA den foretrukne kommunikationskanal på International Skole Kalundborg. Hjælp til tilmelding og brug tilbydes når det bliver aktuelt.